Creatief en Procesgericht Onderwijs

 

Met trainingen, leerlijnen, cultuureducatie en vooral met mijn praktische methodiek VerderDenkers, help ik leerkrachten hun onderwijs te vernieuwen en de kinderen klaar te stomen voor hun spannende toekomst.

VerderDenkers

Informatie over deze praktische methodiek →

Kenmerken en Winstpunten

van werken met de methodiek van VerderDenkers →

Trainingstraject

Hoe ziet een trainingstraject eruit?  Wat kan je verwachten? →

Kunst, Cultuur en Burgerschap

Verrijk je onderwijs met betekenisvolle en vakoverstijgende lessen →

VerderDenkers Poster

Download hier – als voorproefje –
een A3 Poster voor het klaslokaal

VerderDenkers Poster

Download hier – als voorproefje – 
een A3 Poster voor in het klaslokaal

Creatief en Procesgericht Onderwijs

Het is mijn eigen overtuiging dat ons huidige onderwijssysteem veel creativiteit kan gebruiken. Creatieve (denk)vaardigheden zijn volgens mij een essentieel onderdeel van onze ontwikkeling: meer en betere ideeën verzinnen, verrassende combinaties en relevante oplossingen bedenken en vertrouwen hebben om deze ook te kunnen realiseren. We moeten ons tenslotte steeds sneller aanpassen aan onze complexe maatschappij.

Maar het kan ook betekenen dat het Kunst & Cultuur Onderwijs op school meer geïntegreerd wordt. Dat er meer vakoverstijgende lessen gegeven worden. Of dat Techniek & Digitaal een belangrijke rol gaan spelen op school, waarbij de leerlingen niet alleen meer technieken leren maar die ook voor andere situaties of problemen kunnen inzetten.

Het maken van een beeldende leerlijn met beeldende technieken en bijbehorende creatieve vaardigheden, past ook in het scala van mijn werkzaamheden.

Deze trainingstrajecten vallen vaak onder subsidieregelingen van het Cultuurbeleid met Kwaliteit (CMK). Ik werk dan ook vaak samen met lokale partners voor cultuuronderwijs zoals bijvoorbeeld Hart Haarlem, Artiance of Plein C.

VerderDenkers

Hoe de kinderen de regie in je klas overnemen!

Om beter aan de vraag vanuit  het onderwijs te kunnen voldoen hoe je creatieve vaardigheden kan trainen of hoe je je lessen vakoverstijgend en meer betekenisvol kan maken, of hoe je meer cultuur de klas in krijgt, heb ik het model VerderDenkers ontwikkeld. Hieronder zet ik in hoofdlijnen de belangrijkste zaken uiteen.

In de lessen die je met behulp van VerderDenkers maakt, staan drie zaken centraal:

  • Ten eerste train je actief en bewust een of meerdere creatieve vaardigheden.
    Dat kan bijvoorbeeld zijn meer waarnemen, meer oplossingen verzinnen, vanuit verschillende perspectieve een probleem benaderen, leren van elkaar etc.
  • Ten tweede is de inhoud van de lessen vakoverstijgend. Er worden nieuwe verbanden gezocht tussen de inhoud (bijvoorbeeld geschiedenis, een kunststroming of een actueel thema) en de huidige situatie of het probleem voorhanden.
  • En ten derde is het doel altijd dat de leerlingen iets van zichzelf toevoegen. Het resultaat van de lessen is divers en reflecteert hun persoonlijke voorkeuren, talenten en/of verhalen.
Stappenplan

Om dit makkelijk en praktisch toepasbaar in de klas te maken, bestaat VerderDenkers uit een een aantal verschillende onderdelen: een stappenplan. Het bewust identificeren en volgen van deze stappen in iedere les verzekert je er niet alleen van dat jij als leerkracht gericht blijft op het proces (in plaats van op het resultaat) maar ook dat de kinderen het hele creatieve proces doorlopen met alle noodzakelijke denk-stappen die daarbij horen.

Centrale Vraag

In elke stap in het model staat een vraag centraal. Die vragen zijn de leidraad voor de onderdelen van je les. Aan elke vraag worden specifieke creatieve vaardigheden gekoppeld. Deze vaardigeden gebruik je om concreet richting te geven aan je leerdoelen.

Werkvormen

Vervolgens koppelt het model specifieke werkvormen aan elke vraag. De werkvormen  zijn erop gericht om de bijbehorende creatieve vaardigheden te trainen en te helpen met het beantwoorden de centrale vraag.

VerderDenkers inzetten in je klaslokaal:

Belangrijkste Kenmerken


Een les gemaakt volgens het model VerderDenkers:

  • Neemt de tijd en heeft een plan om de leerlingen gestructureerd te laten nadenken,
  • Stuurt dat denken ver voorbij het eerste, meest voor de hand liggende, idee
  • Heeft een heldere structuur en stelt strakke kaders en eisen
  • Gebruikt technieken als middel om ideeën te verwerken (en niet als leidraad)
  • Levert een variatie aan resultaten op, die objectief bekeken
    en besproken worden

Grootste Winstpunten

 

  • Je maakt 1-2-3 van een Pinterest plaatje een echt creatief project dat past bij jezelf als leerkracht , bij je school en het actuele thema.
  • Je daagt met dezelfde les alle leerlingen in je klas uit, over alle leerniveau’s heen.
  • Je integreert vakgebieden, doorspekt ze makkelijk met kunsteducatie of cultuureducatie en verrijkt je onderwijs
  • De leerlingen leren onmisbare denk,- en oplossingsvaardigheden voor de toekomst
  • De leerlingen leren hun talenten en meningen kennen en onder woorden brengen

De trainingen van Anouk zijn altijd heel inspirerend. Ik ga met honderd ideeën weg! Het werken met het model maakt dat ik makkelijk lessen of delen van lessen kan aanpassen.

Marieke, leerkracht groep 4

Ik sta versteld van de verhalen waar de kinderen mee komen. het is ongelofelijk wat de kinderen kunnen verzinnen als je ze de ruimte geeft en de juiste vragen stelt. Dankjewel Anouk voor de hulp!

Willemijn, leerkracht groep 6

Trainingstraject

Hoe ziet een trainingstraject eruit?

Elk traject maken we op maat en passend bij de bestaande structuur en methodiek van de betreffende school. In grote lijnen ziet het er (meestal) als volgt uit.

  • Directie: Als een school wil inzetten op meer creativiteit en procesgerichte lessen, start dat altijd bij de directie. De directie moet overtuigd zijn van de nut en noodzaak en de betrokken leerkrachten ruimte kunnen geven om te leren en hun leerpunten te delen.
  • Plenaire start: We beginnen dan met een plenaire sessie waar het hoofddoel is om interesse te wekken, inspiratie op te doen en een paar ‘quick wins’ te leren op basis van het model. Hierbij ontvangt de school een syllabus met een uitgebreide handleiding en veel werkvormen.
  • Co Teaching: Een standaard onderdeel van de trainingen. Tijdens de Co-Teaching traject maakt Anouk samen met leerkrachten een les binnen een actueel thema, een inhoudelijke wens of een techniek-wens. De kennis uit de plenaire sessie komt terug en de leerkrachten kunnen ermee in de klas oefenen. De leerkrachten geven de les zelf maar, indien nodig, kan er bijvoorbeeld een onderdeel overgenomen worden. Ook is het mogelijk dat Anouk enkele lessen komt demonstreren. De leerkracht krijgt tijdens die les gerichte observatie richtlijnen.  
  • Evaluatie: met het kernteam met als kernvraag: Wat is er nodig om in de volgende periode x creatieve projecten te maken en te geven in elke klas?

Een traject als hierboven heeft een doorlooptijd van ca. 3 maanden en daarin zit de lesvoorbereidingstijd ruim in meegenomen.

Kunst, Cultuur en Burgerschap

Onderstaande vragen krijg ik vaak van scholen:

  • Ik wil graag een beeldende leerlijn ontwikkelen, hoe pak ik dat aan?
  • Hoe maak je betekenisvolle lessen waarin de kinderen kennismaken met en leren van kunst en kunststromingen?
  • Hoe kan ik lessen maken over kunstenaars waarin de kinderen zelf iets toevoegen (in plaats van een bestaand kunstwerk namaken?
  • Hoe kan ik meer cultuur en cultureel erfgoed in de klas brengen?
  • Ik wil graag meer aandacht besteden aan burgerschapsvorming, hoe doe ik dat?

Cultuureducatie

Ik kan helpen bij het ontwerpen en integreren van kunst en cultuuronderwijs om zo een rijker curriculum aan te kunnen bieden aan de leerlingen.

Dit varieert van het op maat maken van bijvoorbeeld een beeldende leerlijn waarin we specifiek kiezen voor bepaalde technieken en lessen maken (op basis van het VerderDenkers Model) over kunstenaars en stromingen. Tot het maken enkele lessen voor elke leerlaag waarin bepaalde culturele aspecten of cultureel erfgoed aan de orde komen. Deze lessen kunnen dan bijvoorbeeld ingezet worden als een terugkerend project. Of we combineren culturele uitstapjes met vervolgopdrachten in de klas om de inhoud meer te laten beklijven.

En variaties hierop zijn natuurlijk ook mogelijk, al naar gelang de vraag die bij de school centraal staat.

Burgerschapsvorming

Vanuit de overheid is bepaald dat elke school hier ‘een invulling’ aan moet geven. Maar alleen al het definiëren van het begrip burgerschap is al een hele kwestie op zich. Laat staan dat begrip verwerken tot praktische lessen in de klas die de beoogde leerdoelen ook daadwerkelijk behalen.

Voor het vormen van een visie en voor het omzetten van deze visie in concrete lessen, sta ik voor scholen klaar.

Workshops & Evenementen

Voor de zakelijke markt ontwikkel ik bijvoorbeeld interactieve opdrachten, serious games of maken we een kunstwerk met een grote groep.

Foto’s uit het Klaslokaal

Met veel liefde geef ik zelf ook les als onderdeel van de trainingen. In de link hieronder vind je veel foto’s uit die lessen. 

Over Anouk

Meer informatie over mijzelf, mijn achtergrond en mijn eigen werk als kunstenaar.