Achtergrond VerderDenkers

Creativiteit, 21st Century skills, oplossingsvaardigheden, meervoudige intelligentie, etc.…. Allemaal containerbegrippen waarvan leerkrachten en opleiders echt wel weten dat ze essentieel zijn voor de kinderen die nu in de schoolbanken zitten. Want wij kunnen ons nu nog weinig voorstellen van de uitdagingen die zij over dertig jaar zullen tegenkomen. Maar we weten wel dat ze een flinke dosis flexibiliteit en oplossingsgerichtheid nodig zullen hebben. Maar hoe krijgen we dat gestructureerd en bewust in onze lessen verwerkt?

Er zijn veel boeken, artikelen en White Papers in omloop die het belang van meer creativiteit in het onderwijs onderschrijven. Het bewustzijn van de noodzaak van verandering wordt steeds groter en meer algemeen aanvaard. Deze kennis samen met mijn ervaringen in het basisonderwijs zijn de fundatie voor het model en de trainingen geworden. Enkele van de bronnen die ik gebruikt heb zijn ” Ons creatieve Brein” Dick Swaab, 2018, “De Kunst van het verdwalen, Anne Graswinckel & Jeffrey Deelman, 2018, Het Ideeëntoestel, David van der Kooi & Anouk Wissink, 2015, diverse publicaties van Kunstedu.nu. 

    Specifiek voor de situatie in de klas

    In de klas wil je graag dat alle kinderen de stof begrijpen, zich eigen maken en zelf op een ander moment, inzetten. Dit geldt voor de spellingsregels van taal als rekenregels het zelfde als beeldende technieken. Je gebruikt die technieken om je uit te drukken, om de wereld te begrijpen of om je ideeën te verbeelden.

    En net zoals in alle andere vakken zijn er in het vakken “Ideeën bedenken’ ook uitblinkers en opstarters in je klas. Maar we willen alle kinderen meenemen op deze ontdekkingsreis.

    Om hiermee om te gaan heb ik allereerst een boekje met werkvormen ontwikkeld. Echter, daarna werd duidelijk dat leerkrachten behoefte hadden aan meer structuur on hun lessen ook zelf te kunnen bedenken. Er was een duidelijke hulpvraag hoe je procesgerichte les bedenkt, opstelt en bewaart voor volgende leerjaren.

    Vanuit die behoefte heb ik het model ontwikkeld. In de bijbehorende trainingen leren we de leerkrachten hoe ze het model kunnen gebruiken om zodoende elke les naar hun hand te kunnen zetten.

    The role of the artist is to ask questions, not to answer them

    Anton Pavlovich Chekhov

    Workshops & Evenementen

    Voor de zakelijke markt ontwikkel ik bijvoorbeeld interactieve opdrachten, serious games of maken we een kunstwerk met een grote groep.

    Foto’s uit het Klaslokaal

    Met veel liefde geef ik zelf ook les als onderdeel van de trainingen. In de link hieronder vind je veel foto’s uit die lessen. 

    Over Anouk

    Meer informatie over mijzelf, mijn achtergrond en mijn eigen werk als kunstenaar.